In the Press

Here is how the works have appeared in the Press.

First some quotes. After that you will have a gallery of press clips.

Cyber Cube

Cyber Cube on yksittäisenäkin tapahtumana esittävien taiteiden summa.

Cuber Cube ikään kuin pyrkii viiltämään päämme auki, ja näyttämään sen monimutkaisen prosessin, miten ajatukset – muisti, äänet, tallennetut havainnot – sukkuloivat halki korvien välisen vilkasliikenteisen puhelinvaihteen. Cyber Cube on esittävän taiteen kentässä kiistatta pisimmällä pyrkiessään visualisoimaan ihmisen ajattelua.

Rea Pihlasviidan käsikirjoitus viiltää sisikuntaan ja samaisen taiteilijan intensivinen, herpaantumaton esiintyminen kuution sisallä pakottaa ottamaan kantaa, pakottaa kunkin katsojan yksityisesti luomaan interaktion heti esitystilanteessa.

Hannele Tikkinen, Savon Sanomat 4.10.1996

4 Bis Pathological Inventions

“Une oeuvre étonnante qui tient à la fois du Butò et de l’art de Nikolais….

…c’est peut-être cette pluridisciplinarité qui est son atout majeur”

Jean Marie Gourreau, Telex Danse Avril 1992

“Esityksen jälkeen tuli tekijöitä kiittämään muiden muassa Ultra Violet, legenda New Yorkin kadonneesta underground-maailmasta: Loistavaa! Ihan kuin se mitä me Andy Warholin kanssa tehtiin 1960-luvulla!”

Anu Uimonen, Helsingin Sanomat 14.9.1991

Orgastic Orange

Varsinkin äänellinen leikittely, hauskat kuvakulmat ja pohjalla kulkeva viriili eroottinen lataus nostavat sen uuteen maailmaan televisiokulttuurissa.”

Jussi Tuomola, Katso-lehti, 1995

“Kimmo Koskela ja Rea Pihlasviita liikkuvat sähköisen kommunikaation kentässä kuin kotonaan… Orgastic Orange on hauskasti ja taitavasti laadittu oppitunti telekommunikaation mahdollisuuksista ja rakastamisen vaikeudesta.”

Auli Räsänen, Helsingin Sanomat 8.10.1995

Red

Ljus, ljud, musik, färger och mönster kombineras och förenas i ett diaboliskt spektrum, en häxbrygd av riter, myter, drifter och sprakljud – mest på italienska – som drar in åskådaren i en karusell som ögonblicket innan dess integritet blir outhärdlig dras in, mörknar och lugnar sig till ett slut. Suggestivt, nyskapande och rasande skickligt gjort!

Suzanne Järnefelt, Hufvudstadsbladet 14.6.1993

RED on dramaattinen esitys. Se on mahtipontinen ja oopperamainen. Se paisuttelee esittävän taiteen ja toisaalta liikkuvan kuvan ilmaisukeinoja tarkoituksellisesti. Suurieleisyys perustuu Pihlasviidan esiintyjänlaadulle,
jossa on enemmän teatterimaisia kuin abstraktiin liikekieleen perustuvia pirteitä. Pihlasviidassa on hiven samaa kohtalokasta rosoa kuin esimerkiksi Sarah Bernhardtissa, jota Pihlasviita onkin aiemmassa esityksessään onnistuneesti jäljitellyt.

Marjaana Toiminen, 1993

“Red on Pihlasviidan revittelyä; kolmella videotykillä, videokameroilla, superäänitteillä jne. Se puskee supernova-kuvaa kahdelle kankaalle ja käyttää valiin Pihlasviitaa itseään heijastepintana…komea naistarina…

Kaleva

Mein Kampf in Media

Mein Kampf in Media kuvaa viiden tanssijan, karikoitujen “naisnatsien” kautta fasismin massapsykoosia. Teos muistuttaa brechtiläistä kabareeta, iossa vieraannuttavana efektinä toimii kamera. Naisten keholliset harjoitukset monistuvat ja sirpaloituvat mediassa, reaktiot päätyvät hysteriaan ja autismiin.

Minna Tarkka, Helsingin Sanomat 12.11.1992

Circu

“Circu on vaikuttava visuaalinen sirkus, täynnä väriä ja dramatikkaa, mutta samalla se myös asettaa syvempiä, eksistenssiin ja olemassaoloon liittyviä kysymyksiä. Teos on salaperäinen, mutta ei siten sulkeutunut, ettei katsoja saisi siitä poikkeuksellisia ja uusia elämyksiä.”

Mika Suvioja, Etelä-Suomen Sanomat 14.3.1990

“Rea Pihlasviidan ja Kimmo Koskelantanssimultimediaperformance
koettiin poikkitaiteelliseksi ja uusia uria aukovaksi kokonaisuudeksi”

Kuopion mediataidefestivaali 1990

Press Gallery

Some examples…